dimecres, 13 d’octubre del 2010

Entrevista a Alejandro Tiana sobre el sistema educatiu espanyol

Esta entrevista a Alejandro Tiana (Ex-Secretari General del Ministeri d´Educació) ens serveix per introduir-nos en el sistema educatiu espanyol. L´entrevista consta de tres vídeos. El primer (que és el que està penjat) ens situa en l´apartat dels processos de reforma educativa a Espanya (tema 2). Els altres dos (que es pot accedir a ells mitjançant els enllaços de més avall) parlen d´altres qüestions de política educativa també interessants.

2 comentaris:

  1. Al finalitzar el franquisme, el sistem educatiu ha evolucionat molt i profundament, des de fa un poc més de 10 anys l' educació secunadària ja és obligatòria fins els 16 anys i no fins els 14 com ho era abans.
    Segons Alejandro l' educació és repsonsabilitat tant de pares com de professors.

    Actualment hi ha millor professorat, noves tecnologies, però també violència i situacions d' abús a les aules, per aquesta raó en un congrés que va fer el ministeri es promoqué la convivència i previndre estes situacions des dels centres.

    L'educació s' abarca des de dos perspectives: la de l'àmbit europeu i la situació concreta del noestre país.
    Europa no ha tingut mai un curriculum únic, sinó que ha avançat més en l'àmbit professional i superior.
    En l' àmbit de l' ensenyança bàsica, obligatoria o gratuita ha regit la idea que aixó té a veure en les característiques de cada país, s' ha avançat mlt en la cooperació i la fixació d' objectiu comuns o estàndars de referència, competències bàsiques de lectura o matemàtiques per exemple, però no en estructura o oredenació del curriculum.
    En el caso espanyol, el sistema educatiu es descentralitza com un sistema federal, pero té una característica que la concep com u sistema educatiu únic, títols comuns, a partir d' ahi, si hi ha diferències autonòmiques importants en el que es referix a les organitzacions, característiques, funcionament,...

    Alejandro está en la UNED i porta més de 30 anys funcionant, oferix una amplia oferta d' estudis que es complementa en el que cada regió manté i s' aproxima a llocs on abanas no havia aplegat cap universitat, per aixó té centres adscrits.

    Per acabar, en l' últim vídeo es parla sobre l' última llei, l' elecció del director, la promoció dels estudiants i la llibertat d' elegir centre.
    a.)La llibertat d' elegir centres es compagina en el dret a l' educació.
    Un principi nou es que els centres en fons públic han de posar de la seua part en zones d' escolartizació problemaica o en necessitats especials.
    b.)L' elecció del director, en l' ante projecte juga en tres elements bàsics de centres públics: sistema de selecció de director en concurs de mèrit i en comissió educativa, professors i estudiants i famílies.
    c.)La promoció d' estudiants part d' un problema que hi ha que afrontar, si una laumna passa en 3 té pla de recuperació i avaluació, si tinguera 12 suspeses el problema seria un altre.
    Hi ha que previndre les dificultats des de l' educació infantil i tratarla.
    La LOCE diu que en 2 es pasa i en 3 ho elegien es professors que coneixen a l' alumne i en 4 no passava de curs

    ResponElimina
  2. Pel que fa als processos de reforma educativa a Espanya, la llei general d'educació Any 70 va suposar un canvi històric. Va haver d'adaptar el sistema educatiu vigent a la recent constitució instaurada. Més tard, la LOGSE (1990), va intentar estendre l'educació per tot el territori.

    Alejandro Tiana comenta que hui dia hi ha reptes pendents. El primer és buscar certa estabilitat al sistema educatiu, ja que cada volta que hi ha un canvi de govern es canvia la llei educativa. El problema és que esta mai acaba d'aplicar-se, ja que aquet tipus de reformes tarden anys en arribar a les aules.

    Un altre gran repte és l'europeu. Espanya ha tingut retard educatiu sobre altres països europeus, per esta raó igualar-se a Europa suposa més esforç.

    L'altre repte del que ens parla Alejandro Tiana és acabar amb el "bulling" i el fracàs escolar. A més proposa que serien necessàries mesures per a millorar la convivència. Paradoxalment, a pesar que tenim un sistema públic amb recursos i tecnologia continua havent-hi fracàs i falta d'interès de l'alumnat.

    Pot ser hauríem d'apostar per nous mètodes d'ensenyament en lloc de comprar l'ultima tecnologia. Caldria revisar els sistemes d'avaluació per que foren mes justos i menys discriminadors. Caldria preocupar-se més per una educació humana i no obsessionar-ne per donar tots els continguts.

    Per concloure cal dir que encara que el sistema educatiu a Espanya ha avançat molt en relativament poc temps, caldrà fer reconversions.

    ResponElimina